Over ons

Bij velen is de bedrijfsnaam Loustain bekend en wordt onmiddellijk gekoppeld aan bake-off. Maar wist je ook dat het bedrijf in 1976 als eerste in Nederland originele Franse broodproducten op de markt heeft gebracht?

Loustain staat voor een selectie van authentieke diepgevroren basisproducten van gerezen viennoiserie tot en met afgebakken brood, van grote quiches tot en met individuele desserts. Met garantie op een kwalitatief hoogwaardig en lekker resultaat. We brachten in 1976 als eerste originele Franse broodproducten op de Nederlandse markt. In de loop van de jaren is het assortiment flink gegroeid, zowel als in de diepte als in de breedte.

Naast brood werden assortimentsgroepen als zoete en hartige specialiteiten toegevoegd. Loustain laat uitsluitend kwaliteitsproducten bij de beste bedrijven produceren. Bovendien worden producten geselecteerd uit het land of de streek van herkomst om karakter, geur en smaak te behouden. Het totale assortiment omvat meer dan 250 (diepvries-)producten en wordt elk jaar herzien.

Ons verhaal

Bij velen is de bedrijfsnaam Loustain bekend en wordt onmiddellijk gekoppeld aan bake-off. Maar wist je ook dat het bedrijf in 1976 als eerste in Nederland originele Franse broodproducten op de markt heeft gebracht?

De geschiedenis van Loustain begint in 1975. De oprichter, Louis Kleyn, was toen nog werkzaam als Food & Beverage Manager voor een grote hotelketen. Hier heerste grote ontevredenheid over de kwaliteit van stokbrood. Frankrijk heeft van oudsher al de naam van zeer goed kwalitatief brood. De mogelijkheden werden bekeken om brood vanuit Frankrijk te importeren en na een positieve test werd het idee realiteit. In 1976 verliet Louis het concern en richtte Loustain op. Met een busje reed hij ‘s ochtends naar Frankrijk om stokbroden te halen en dezelfde dag vers te distribueren in Amsterdam, aan de toen nog kleine klantenkring.

In 1997 kwam er een drastische verandering. Voor Loustain als klein bedrijf, werd het steeds moeilijker om zich in de sterk veranderende markt te handhaven. Rekening houdend met de ondernemingsdoelstelling van Loustain, continuïteit, was het noodzakelijk op zoek te gaan naar een partner. Na gesprekken met Ruig werd besloten tot een overname van Loustain. Voor Ruig een toevoeging die perfect aansluit op het assortiment en de klantenkring door het specialistische karakter. In 1998 is Loustain verhuisd naar het pand van Ruig.

Naast de vraag naar kwalitatief goede stokbroden kwam er vanuit de markt ook vraag naar croissants, hartige producten en desserts van gelijkwaardige kwaliteit. Die vind je inmiddels dus in ons assortiment terug.

Van zoet tot hartig

Loustain’s brood- en keukenspecialiteiten vormen een vaste waarde op vele menukaarten. Lekker eten is de basis. En die moet goed zijn, want het is ook de basis van jouw succes.

Ons assortiment is opgedeeld in 7 categorieen. We houden ons aanbod continu up-to-date: zo mis je nooit een trend en verras je je gasten bij elk bezoek.

Via de Bezorgservice van Sligro kun je het grootste deel van ons assortiment bestellen. Het meest volledige aanbod bestel je rechtstreeks via ons.